Ter overdenking

Een geboortekaartje

Bent u ook zo nieuwsgierig als er een geboortekaartje op de deurmat ligt? Hoe ziet het kaartje eruit, is het een zoon of dochter geworden, hoe heet het kind, wat is de lengte en het gewicht van het kind, bevinden moeder en kind zich in het ziekenhuis of thuis?

Deze maand valt er bij u en mij weer een geboortekaartje op de deurmat. Het is maar een heel klein kaartje omdat de ouders arm zijn. Toen de dagen van de zwangerschap vervuld waren is er een kind geboren. Het is het eerste kind van deze ouders. Zij zijn dankbaar en blij dat God hun dit kind heeft toevertrouwd.

Het is een zoon geworden. De ouders hebben het er wel altijd over gehad. We weten het zeker, hebben ze gezegd. Het wordt een zoon, want een engel van God heeft het ons zelf verteld. Ze hebben dus gelijk gekregen.

De ouders hebben het kind de voornaam Zoon des Allerhoogsten gegeven. Een bijzondere voornaam. Er zijn meerdere voornamen, maar die staan niet op dit kleine kaartje vermeld. Zo luidt een andere voornaam: Immanuël.

De roepnaam staat met iets grotere letters op de kaart: Jezus. Het had natuurlijk voor de hand gelegen dat hij Jozef jr. zou heten. De moeder heeft wel eens verteld dat diezelfde engel ook had gezegd dat zij het kind de naam Jezus moesten gegeven.

Misschien heeft u wel eens geruchten gehoord dat Jozef niet de echte vader is. Eerlijk gezegd klopt dat. Het is een heel bijzondere zwangerschap geweest. Spreek maar rustig van een wonder. Maria bleek zwanger te zijn uit de Heilige Geest.

Jozef en Maria zijn afkomstig uit het koninklijk geslacht van David. Vandaar dat zij zich in Bethlehem moesten laten inschrijven. Moeder en kind verblijven er momenteel in een stal. Zelfs in een herberg was voor hen geen plaats. Het kind ligt in een kribbe. Jozef, die gewoon als de vader van het kind wordt beschouwd, is bij ze.

Er is op ieder uur van de dag gelegenheid om op kraamvisite te gaan. De stal is groot zat. U kunt dan zelf de baby zien. En omdat Jezus de voornaam Zoon des Allerhoogsten heeft mag u Hem gerust aanbidden.

De afstand is misschien een probleem. In de plaatselijke kerk zal er daarom een speciale dienst zijn ter ere van de geboorte van dit kind. Op het kaartje staat dat u zich overigens ­ vanwege de coronamaatregelen ­ van tevoren moet opgeven bij Jan Bos of August van der Lelie (zie bij aanmelden kerkdiensten) als u wilt komen. Iedereen is van harte welkom.

De letterlijke tekst van dit geboortekaartje ligt ter inzage bij de evangelist Lucas (2:1-7).