Ter Overdenking

Net Albert Heijn

De vraag hoe christenen uitkomen voor hun geloof deed me weer denken aan een stukje dat een aantal jaren geleden in een krant stond over De christen is gaan zwijgen. (ND 03-06-2016) Het was naar aanleiding van twee Britse kranten die reageerden op “een nieuw onderzoek waaruit blijkt dat in­middels de helft van de Britten van zichzelf zegt dat ze ‘geen religie’ aanhangen. In de leeftijds­groep 18-24 jaar is dat 64 procent.”
In grote letters stond te lezen: “Christenen zijn zelf hun grootste vijand geworden: ze zwijgen over het geloof.” Daarbij werd een voorbeeld gegeven.

“Zie het zo: stel dat de Anglicaanse Kerk ­ en datzelfde geldt voor de Protestantse Kerk in Nederland ­ een soort Albert Heijn was. Als Albert Heijn stopte met reclame, zouden mensen daar geen boodschappen meer doen. Als Albert Heijn de hele tijd benadrukte hoe ouder­wets en achterhaald zijn producten waren, gingen mensen daar niet meer heen. Als Albert Heijn zou zeggen: fijn als u af en toe eens komt, maar we snappen het ook prima als u wegblijft, zouden er geen klanten meer komen. Christenen zijn zelf hun grootste vijand geworden; ze helpen het geloof om zeep met hun zwijgen.
Maak reclame. Laat je horen. Vertel mensen wat je gelooft. Het hart van het geloof is de waarheid dat Jezus is ge­storven en opgestaan als begin van een nieuw tijdperk. De kracht van het Goede Nieuws is zo groot dat het wel bekeerlingen móét maken. Het is tijd om het te delen.”

Er valt natuurlijk nog wel meer over te zeggen. Als het winkelpand van Albert Heijn oud en vervallen zou zijn, rommelig en gelegen in een achterbuurt, dan werkt dat niet in het voordeel van Albert Heijn. Als het personeel klant­onvriendelijk zou zijn, chagrijnig, bot en kort door de bocht, dan werkt dat evenmin in het voordeel van Albert Heijn. Wat dat betreft staat de kerk van Kortenhoef er prachtig bij en ligt zij zeker niet in een achterbuurt. En het ‘personeel’ is ook nog eens van goede wil. Aan de boodschap ligt het niet, want het Evangelie is de moeite waard om gehoord te worden. Voor wie op een ‘koopje’ uit is: beter en goedkoper kunt u het nergens anders krijgen. Het Evangelie kost u niets, omdat de Here Jezus er al met Zijn leven voor betaald heeft.
Tja, dan blijft volgens mij nog degene over die de reclamefolders rondbrengt. Aan hem of haar de taak om de folders van het Evangelie rond te brengen. En… voelt u zich geroepen om ‘folders’ rond te brengen? Eerlijk gezegd wordt het wel van u verwacht.

Ds. W.M. Schinkelshoek