Ter overdenking

Mc. 1:16-20

Vissers van mensen (2)

Wat voor een timmerman zijn gereedschap is, dat is voor een visser zijn hengel. Een hengel moet van een goede kwaliteit zijn.

Wat direct opvalt is de buigzaamheid van een hengel. Als een hengel niet buigzaam is, loopt hij een grote kans vroeg of laat bij een grote zware vis te breken. Onbuigzame christenen zijn wat dat betreft niet de beste vissers van mensen, evenmin trouwens als christenen die helemaal doorbuigen.

Een hengel houd je vast aan een handgreep. Een handgreep voorkomt dat je grip op de hengel verliest. Bovendien houd je een handgreep op een bepaalde wijze vast. Om bij gemeenteopbouw de grip niet te verliezen is het goed om via een helder en duidelijk plan te werk te gaan.

Een essentieel onderdeel van een hengel is de vislijn. Zonder lijn zal je nooit iets vangen. De lijn vormt de verbinding tussen vis en visser. Hoe vanzelfsprekend het ook is, vaak denken we als gemeente zonder persoonlijk contact ook wel ‘grote vissen’ te vangen.
Om de diverse soorten vislijnen heb ik me vroeger nooit druk gemaakt. Maar ze zijn er in verschillende sterkten. Voor grote vissen heb je een sterkere lijn - en hengel - nodig dan voor kleine visjes. Zo zijn mensen ook verschillend.

Aan het eind van de lijn zit de vishaak. Het is de kunst om op het juiste moment de vis aan de haak te slaan. Wanneer je te vroeg bent, zie je de vis aan je voorbijgaan. Ben je te laat, dan gaat hij er met het aas van­door.
Hoe benader je iemand met het evangelie? Is bekering het volgen van een tijdschema of nemen we de tijd voor iemand? Laten we het op z’n beloop, of reageren we op het juiste moment? Ben je bereid om een ‘relatie’ met iemand aan te gaan?

Vlak bij de haak zitten loodjes om de vislijn te laten zakken. Ze zorgen voor de diepgang. Hoe zwaar het lood moet zijn, dat zal per situatie verschillen.
Wat is gemeenteopbouw zonder diepgang? Hoogstens leidt het tot wat oppervlakkige contacten. Met een ‘loodzware’ lijn zal je echter ook niet veel vangen.

Tot slot noem ik nog een dobber. Aan een dobber kan je zien of je beet hebt. Een kleine dobber zal sneller bewegen dan een grote, maar het zal ook vaker op niets ‘uitdraaien’.
Waar heb je bij gemeenteopbouw het meeste aan? Het lijkt vooral op het vissen met een zware dobber. Aan de andere kant is het vissen met een dobber die bij het minste of geringste beweegt even vermoeiend. Je zal immers vaker te vroeg reageren, en dus uiteindelijk voor niets.

Zijn wij eigenlijk niet allen geroepen om vissers van mensen te zijn. De één zal daarvoor misschien een betere hengel hebben dan de ander, maar ook met een eenvoudige hengel kan je vissen vangen.