« vorige  |  december 2022  |  volgende »

Donderdag 8 december 2022 Nieuws uit de gemeente

Bijzondere Diensten

Dit keer zijn er een aantal bijzondere diensten te noemen. Op 1e Kerstdag verleent het christelijk gemengd koor Revival uit Huizen o.l.v. Grietje Houwink haar medewerking. Deze dienst begint om 9.30 uur.
Nadat de afgelopen twee jaar de kerkdiensten rond de jaarwisseling door de Corona kwamen te vervallen, is er dit jaar wél weer een kerkdienst op oudejaarsavond. Het is goed om het jaar zó met elkaar af te sluiten. Deze dienst begint om 19.30 uur.
En omdat 1 januari op een zondag valt is er ook dan een kerkdienst. Dit zal een korte dienst zijn. Na afloop is er dan in de Blokhut gelegenheid om ­ onder het genot van een kop koffie met een oliebol ­ elkaar nieuwjaar te wensen. Deze dienst begint om 10.00 uur.
In al deze diensten hoop ik zelf voor te gaan. En… voor alle diensten geldt natuurlijk: Deo volente (zo de Here wil en wij leven).

De tiendaagse veldtocht
Nee, u hoeft echt geen medelijden met mij te hebben. Zo vaak ga ik niet meer voor in kerkdiensten dat ik na de feestdagen een week vrij moet nemen om weer bij te komen. Wij hebben immers geen kerstnachtdienst en een dienst op 2e Kerstdag. Daarbij komt dat dit jaar 1e Kerstdag en oudjaar op een zondag vallen.
Vroeger was dat wel anders. Niet voor niets sprak men over een zgn. ‘tiendaagse veldtocht’. Naast alle kerkdiensten moest een predikant toen ook nog eens bij allerlei kerstvieringen op komen draven. Ook buiten de kerk. Pas na het Kerstfeest van de zondagsschool op 2e kerstdag werd het voor een predikant weer wat rustiger.
De naam ‘tiendaagse veldtocht’ herinnert trouwens aan een echte tiendaagse veldtocht in 1831 tegen de opstandige Belgen. Overigens liep deze veldtocht uit op de onafhankelijkheid van België en Luxemburg van Nederland. Maar soms worden gebeurtenissen mooier voorgesteld dan ze in werkelijkheid waren, of wordt er een mythe rondom gecreëerd.
De uitdrukking ‘tiendaagse veldtocht’ is eigenlijk alleen nog in de kerk in gebruik. En met name door… jawel, predikanten. Ondanks dat er weinig of geen vergaderingen zijn en niemand een bezoekje van een dominee verwacht tijdens deze ‘veldtocht’ spreken ze over een ‘ware’ veldtocht.
Of de tiendaagse veldtocht voor een predikant werkelijk de drukste tijd van het jaar is valt moeilijk te zeggen. Voor sommigen zeker. Maar het begin van het winterwerk in september en de Lijdensweek kan evenzeer een drukke tijd  zijn. Of u me na het lezen van dit stukje nu allemaal gelijk moet bellen of ik tussen Kerst en oude- en nieuw op bezoek kan komen? Nu, dat ook weer niet.

Feestdagen
Of het is omdat ik ouder word (zoals ieder mens trouwens), of dat er ‘gewoon’ heel veel het afgelopen jaar is gebeurd, ik heb het gevoel dat het jaar voorbij is gevlogen. De coronacrisis was nauwelijks ten einde of er brak in Oekraïne een oorlog uit. Het is te hopen dat er aan deze oorlog snel een einde komt.
De laatste maanden staan in het teken van snel stijgende prijzen van veelal primaire levensbehoeften. Voor wie het toch al niet breed had, ziet de toekomst er somber uit. Ondanks de maatregelen van de overheid om de hoge energie­prijzen te compenseren. En wie alleen door het leven gaat, zijn de feestdagen vaak niet de meest gezellige tijd van het jaar. Juist dan kan je je alleen voelen. Laten we dan ook dan omzien naar elkaar.
Ik wens u goede en gezegende feestdagen toe.

Mede namens Jannie een hartelijke groet vanuit Gorinchem,

Op zondag 1 januari is er koffiedrinken na de dienst in de blokhut achter de kerk.
U bent uiteraard van harte welkom.

6-12-2022
Dhr. B. Noordanus