« vorige  |  mei 2023  |  volgende »

Maandag 15 mei 2023 Nieuws uit de gemeente

Vanuit Gorinchem

Of ik er bang voor ben? Eerlijk gezegd waag ik me er niet aan. Ik heb het over de Python. Nee, niet zo’n wurgslang, maar over een achtbaan in de Efteling. Eentje met twee loopings en een dubbele kurkentrekker.
Met bewondering heb ik er pas bij staan te kijken. Wat een techniek komt eraan te pas om zo’n trein veilig over zo’n achtbaan te leiden. Ik kan me wel voorstellen dat je minimaal 1,20 meter lang moet zijn. Eerst ga je langzaam omhoog, waar je vervolgens op het hoogste punt ­ op zo’n 29 meter hoogte ­ een schitterend uitzicht schijnt te hebben. Ik neem dat ook zondermeer aan, zonder het eerst te zien. Daarna ga je met een duizelingwekkende vaart naar beneden en maak je twee loopings en schiet de trein de dubbele kurkentrekker in. Al met al is het een rit een van 750 meter, die je in iets meer dan twee minuten aflegt.
Je vraagt je af wie nu zin heeft in zo’n attractie. Toch is het een van de populairste attracties in de Efteling. Vooral onder jongeren. Zij liever dan ik. Waarom zou ik vrijwillig over de kop gaan?!

De Python in de Efteling

Aan deze Python moest ik denken bij het kerkelijk jaar. Wat hadden Jezus discipelen op het ‘hoogtepunt’ van Jezus rondwandeling op aarde een prachtig zicht. Bij de wonderen die Hij deed, stonden zij steeds vooraan. Ze hoefden geen woord te missen als Hij gelijkenissen vertelde.
Dat het ook ‘bergafwaarts’ zou gaan, was al voorzegd in vier lijdensaankondigingen. En met wat voor een snelheid ging dat tussen Palmzondag en Goede Vrijdag. Er is toen ontzettend veel gebeurd. En uiteindelijk zou op Goede Vrijdag aan Jezus’ leven een abrupt einde komen.
Waar de Python vervolgens hetzelfde ritje echter opnieuw gaat maken, werd de Here Jezus op de Paasmorgen opgewekt uit de dood en zou hij op Hemelvaartsdag ‘opvaren’ naar Zijn hemelse Vader.

Het is bijna vermakelijk om te zien hoe mensen reageren als ze een ritje maken in de Python. Zeker wanneer de trein naar beneden raast, over de kop gaat en in de ‘kurkentrekker’ terechtkomt. Hoewel mensen er zelf voor gekozen hebben om in een achtbaan te gaan, weten wat ze te wachten staat, gillen ze het uit.
Is het leven voor velen zo ook niet?! Hoogte- en dieptepunten wisselen elkaar af. Soms staat je wereld op de kop om vervolgens door elkaar geschut te worden. De G-krachten in de Python zijn ook niet mis: namelijk zo’n 3,5 G. Is het zo ook niet in het dagelijks leven? Van alle kanten wordt er druk op je uitgeoefend om je maar aan te passen. Denk maar aan ‘vrienden’ en sociale media. Voor je het weet vlieg je uit de bocht. En hoe vaak komt het leven niet abrupt tot stilstand?! En een ‘kurkentrekker’ doet me ook denken aan verdieping en reflectie. De trein komt immers in een cirkelbeweging weer omhoog.

Na Pasen volgen nog Hemelvaartsdag en Pinksteren. Als een soort Python Plus. En toch ook weer niet. De Here Jezus is immers op Hemelvaartsdag ‘opgevaren’ naar Zijn hemelse Vader om voor ons in het huis van Zijn Vader met de vele woningen een plaats gereed te maken. (Joh. 14:2) En dat is letterlijk voor de eeuwigheid. Gelukkig dat het leven daar niet meer als een achtbaan is met ‘ups-and-downs’, waarbij het soms hollen en dan weer stilstaan is, of waar de wereld soms op zijn kop staat.

En tot die tijd? Als u (of jij) een ritje in de Python wilt maken, ga vooral uw gang. Mocht ik op dat moment toevallig in de Efteling zijn, dan kijk ik wel toe.

Mede namens Jannie een hartelijke groet vanuit Gorinchem,

Verjaardagen

Eind 2022 heeft de kerkenraad besloten om geen verjaardagen meer te vermelden in de KSSK.
Reden hiervoor was dat er regelmatig leden waren die aangaven dit niet te willen.
Omdat er toch veel leden zijn die bij ons aangeven dit te missen hebben we besloten om de verjaardagen toch weer te gaan vermelden.
Indien u niet wilt dat u verjaardag vermeld wordt kunt u dat 1 maand van tevoren opgeven aan Bram Schouten van der Velden.
E.e.a. betreft verjaardagen van 75+
Email: Bschoutenvandervelden116@gmail.com

Namens de kerkenraad

Op zondag 4 juni is er koffiedrinken na de dienst in de blokhut achter de kerk.
U bent uiteraard van harte welkom.

Verjaardagen:

15-5-2023