Ter overdenking

Binnenkomen

Dieven worden niet altijd beloond voor hun nachtelijke activiteiten. Het zal je maar gebeuren dat je als dief midden in de nacht naar de kerk gaat om iets te halen en dan blijkt er niets te zijn.

Denkt u zich eens in. Je hebt als dief de alarminstallatie omzeilt door niet via een deur binnen te komen. Niemand kan zeggen dat je er niets voor over hebt gehad om binnen te komen.

Ongetwijfeld zal je als dief je afvragen hoe de kans op succes kan toenemen. Wees gerust, er is een betere methode!

Om te beginnen is het moment van de inbraak verkeerd gekozen. Iedere zondag staat immers de deur één of twee keer open en wordt je nog vriendelijk welkom geheten ook. Dat is nog eens een ontvangst. Alsof je verwacht wordt.

Bovendien ben je niet alleen, zoals ’s nachts. Tijdens de kerkdienst zijn er veel meer mensen, waardoor je nauwelijks of niet opvalt.

En dat is nog niet alles. Ga je ’s nachts, dan moet alles snel en in het donker. Tijdens een kerkdienst heb je een uur de tijd en is de kerk verlicht. Op een bank, die er speciaal voor geplaatst is, kan je rustig zitten luisteren en kijken.

Het belangrijkste is dat er in dat uur ook nog wat te halen valt. Iedere kerkdienst is er iemand die voor in de kerk tekst en uitleg geeft.

Je wordt pas echt rijk als je door de deur binnenkomt. Jezus zegt: “Ik ben de deur; als iemand door Mij binnenkomt, zal hij behouden worden. ... Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben en overvloed.”

Er zijn mensen die er geen genoeg van kunnen krijgen. Iedere kerkdienst gaan zij in en uit om te vinden. Anderen zie je zo nu en dan. Weer anderen denken dat ze alles al hebben, zodat voor hun komen weinig zin meer heeft.

Tot slot een laatste tip. Eens is de eerste keer dat je een kerkdienst bezoekt. Over het binnenkomen door de deur kan je daarom alvast iets lezen in Joh. 10:7-10. De overige gegevens over kerkdiensten staan elders in dit kerkblad.

Tot ziens op zondag.