« vorige  |  april 2019  |  volgende »

Maandag 8 april 2019 Nieuws uit de gemeente

Meeleven

Donderdag 28 maart is mevr. den Daas voor een knie-operatie opgenomen in de Sint Maartenskliniek in Boxmeer. Zaterdag is zij voor revalidatie overgebracht naar TijdelijkThuis, Augustinushof 25 in Hilversum. De operatie is goed verlopen en nu kan ze hier revalideren.

De Bijbelkring

De Bijbelkring komt bijeen op maandag 6 april 2019 van 14.00 – 15.45 in de Blokhut.
We bespreken uit het boekje “Psalmen beter begrijpen” van Niels de Jong hoofdstuk 7 waarin psalm 80 wordt behandeld.
Gespreksleider ds J. de Goei.
Belangstellenden hartelijk welkom!

Verantwoording collectes 1e kwartaal:
Januari            € 192,66
Februari          € 238,20
Maart              € 305,92
Totaal             € 736,78

Het bedrag van € 177,-  dat met de kerstzangdienst is opgehaald is gestort voor Noodhulp voor de cycloon Idai.

Namens de diaconie hartelijk dank voor uw gaven.

Miranda Pos

Diaconie Collectes

Al diaconie hebben wij een aantal nieuwe bestemmingen gekozen voor de goede doelen, hieronder vertel ik u meer over de doelen van de collectes in de komende maanden:

Zondag 14 april is de collecte voor: SDOK { Stichting De Ondergrondse Kerk }.
Stichting De Ondergrondse Kerk { SDOK } is een interkerkelijke, christelijke organisatie die zich inzet voor vervolgde christenen. En werkt uit het geloof in Jezus Christus en laat zich daarbij leiden door de Gods Woord, de Bijbel. Geloven in Jezus Christus heeft hoe dan ook gevolgen. Overal en altijd. Wereldwijd worden om het geloof christenen achtergesteld, gevangen gezet, mishandeld of vermoord. Als we de Bijbel volgen, heeft iedere christen die de Heere Jezus volgt te maken met vervolging. Dat geldt ook voor Nederlandse christenen. Ook in Nederland hebben wij te maken met spot en smaad vanwege de Naam van Christus. Wel is het in de meeste gevallen veel beperkter dan in andere landen. Daarnaast raakt het lijden van vervolgde broeder en zusters ons ook. Wij delen in de pijn van de wereldwijde kerk, we zijn immers één.
SDOK ondersteunt jaarlijks duizenden vervolgde christenen.

Op Goede Vrijdag 19 april is de collecte voor: Het Nederlands Bijbelgenootschap.
Het Nederlands Bijbelgenootschap, is een vereniging die zich bezichhoudt met de vertaling van de Bijbel, verspreiding van bijbels en voorlichting over de Bijbel. Sinds 30 april 2013 is koning Willem- Alexander beschermheer van het NGB.

De kerndoelen zijn:
-  De Bijbel vertalen.
-  De Bijbel verspreiden.
-  De betrokkenheid bij de Bijbel vergroten.

De Bijbel vertalen:
De Bijbel oorspronkelijk geschreven in Hebreeuws, ramees en Grieks. Het NBG vertaalt vanuit de brontekst en maakt vervlogens veralingen van de Bijbel in goed Nederlands. Eerder maakte het NBG-vertaling 1951, De Groot Nieuws Bijbel en de Nieuwe Bijbelvertaling en de Bijbel in Gewone Taal.

De Bijbel beschikbaar stellen:
Voor iedereen een begrijpelijke bijbel in eigen taal. In Nederland doet men dit met bijbels, revisies van bijbels, e-books en de website de bijbel.nl waar iedereen de complete Nieuwe Bijbelvertaling , de NBG- vertaling 1951 en de Statenbijbel kan lezen en vergelijken. Wereldwijd zoekt het NBG uit waar de grootste nood is en vervolgens slaan zij de handen ineen met bijbelgenootschappen wereldwijd om zoveel mogelijk bijbels te verspreiden.
Betrokkenheid bij de Bijbel.
De Bijbel is geschreven in een andere tijd en cultuur. Er staan bekende verhalen in, maar ook teksten die voor de moderne lezer lastiger te begrijpen zijn Het NBG wil een brug slaan tussen de bijbelse bronteksten en de behoeften van de bijbellezers.Dat doen zij met vertalingen, lezingen, blogs, boeken en workshops over de Bijbel.
Op debijbel.nl vinden bijbellezers uitleg bij de bijbelse begrippen, filmpjes, foto's, en tijdlijnen, kaarten met bijvoorbeeld de reizen van Paulus.
Het NBG laat zien op welke manier de Bijbel vandaag de dag nog steeds relevant is. De Bijbel is een boek voor het leven.

1e Paasdag 21 april collecteren wij voor: Pastoraal Diaconaal Centrum de Herberg.
Het Pastoraal Diaconaal Centrum de Herberg wil als verlengstuk van de plaatselijke kerkelijke gemeente een tijdelijk thuis en geestelijke begeleiding bieden, aan individuele gemeenteleden, die om wat voor reden dan ook even afstand willen nemen van hun woon-werk-situatie en zich willen bezinnen op levensvragen.De Herberg is een pastoraal herstellingsoord waargasten intern verblijven.
De stichting tracht haar doel te bereiken door het bieden van: christelijke leefgemeenschap, individuele geestelijke begeleiding door proffesionele begeleiders. Een gestructueerd dagprogramma waarin inspanning en ontspanning afgewisseld worden. Advies m.b.t nazorg, informatie en advies aan de plaatselijke gemeente.

Zondag 5 mei collecteren wij voor: Kerk in Actie / Kerk zijn in oorlogstijd, Syrië.
Op 5 mei vieren we in grote dankbaarheid onze vrijheid. Het is bijzonder waardevol om dat uitbundig te kunnen doen, want vrijheid is niet vanzelfsprekend. Zo leiden in Syrië miljoenen mensen onder een burgeroorlog die al meer dan zeven jaar duurt. Ook Syrische kerken en gemeenten zijn zwaar getroffen. Toch kiezen zij ervoor in deze tijden van nood een helper te zijn. Zij bieden noodhulp met voedsel, water en medische zorg. Daarnaast staan zij mensen bij die voorzichtig terugkeren naar veilige gebieden, bijvoorbeeld met vakopleidingen of leningen om een eigen bedrijf te starten.
Op zondag 5 mei vieren wij onze vrijheid en tegelijk collecteren wij voor onze naasten in Syrië.
Miranda Pos

Doopdienst

Op zondag 14 april zal Olivia Maria Kippschull, dochter van Thomas en Mirjam Kippschull, tijdens de dienst gedoopt worden door Ds. J de Goei.

De kindernevendienst is voor alle groepen van de basisschool.

Op zondag 5 mei is er koffiedrinken na de dienst in de blokhut achter de kerk.
U bent uiteraard van harte welkom.

23 april         Dhr R. Pos
                     Kortenhoef