Nieuws uit de gemeente
« vorige  |  oktober 2022  |  volgende »

Maandag 31 oktober 2022 Nieuws uit de gemeente

Bijzondere diensten

Tijdens de dienst op de laatste zondag van het kerkelijk jaar - 20 november 2022 - gedenken we de overleden gemeente­leden. Tot nu toe is er dit kerkelijk jaar één gemeentelid overleden, namelijk mevr. M. Pos van der Velden. Ook zullen we een moment stil zijn voor allen die ons zijn voorgegaan en niet bij name worden genoemd.
Een week later begint de Adventstijd: een periode van vier weken waarop we ons voorbereiden op het Kerstfeest.

Vanuit Gorkum

Vallende sterren
Eerlijk gezegd heb ik ze niet gezien, want ik lag te slapen. Voor alle duidelijkheid: letterlijk. Volgens het nieuwsbericht kon je ze namelijk het beste in de laatste uren van de nacht zien: vallende sterren. Dit keer ging het om de Orioniden-zwerm, die in de tweede helft van oktober te zien is. In augustus was er overigens ook al zo’n bericht: toen ging het om de meteorenzwerm Perseïden.

Het zette me aan wél aan het denken. Eigenlijk apart dat wij ook wel over sommige mensen spreken als sterren: mensen die op een bepaald gebied schitteren of uitblinken. Denk maar aan een filmster en popster. Ook de sport kent vele sterren.
Van sterrenkunde heb ik geen verstand, dus ik moet het hebben van wat ik met het blote oog zie. En dan valt me de enorme afstand op tussen de aarde en welke ster dan ook. Bij een bewolkte hemel zie je sterren trouwens niet. Wat ook apart is dat je in je ooghoek nog veel meer sterren ziet dan wanneer je ze recht aankijkt.
‘Vallende’ sterren zie je in een flits en het is weer voorbij. Als je op dat moment toevallig de andere kant uitkijkt, zie je ze niet eens vallen. Zo snel kan het gaan. Als er een ster valt dan zou je een wens mogen doen, maar die wens moet dan wél in stilte uitgesproken worden in de tijd dat de ster valt! Tja, daarmee is nog niet gezegd dat de wens ook zal uit­komen.
En dan zijn er nog sterrenbeelden. Sommige mensen hechten er veel waarde aan om te weten wat het sterrenbeeld ons voor de toekomst toeschrijft. Anderen hechten er misschien minder waarde aan, maar ze willen het toch wel graag weten.
Vallende sterren. Het zijn net mensen. Of anders gezegd, sommige mensen zijn net vallende of gevallen sterren. Ze lijken heel wat, maar ze kunnen in een flits voorbij gaan en ‘verdampen’. Ze zijn zo weer vergeten.

Gezang 160 in het Liedboek voor de Kerken (1973) stelt daar tegenover:

de morgenster is opgegaan,
een mensenkind voor ons geboren,
God zal ons redden is zijn naam.

Dat is nu eens een Ster Die oog voor ons heeft, werkelijk het beste met ons voorheeft en niet in een flits weer van het ‘wereldtoneel’ is verdwenen.
In het Bijbelboek Openbaring noemt de Here Jezus Zichzelf de blinkende Morgenster. En Petrus houdt ons voor: “U doet er goed aan uw aandacht altijd daarop gericht te houden, als op een lamp die in een donkere ruimte schijnt, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw hart.” (2 Petr. 1:19)

Mede namens Jannie een hartelijke groet vanuit Gorinchem,

Ds. Martin Schinkelshoek

Diaconie

Collecte opbrengsten 3e kwartaal 2022
Juli:                     211,70
Augustus           199,95
September        150,00
Er is een gift binnen gekomen van € 20,00

Namens de diaconie Hartelijk dank voor Uw gaven.
Marian Fokkema.

Collecte 13 november
Op zondag 13 november zal er in onze kerk worden gecollecteerd voor Pastoraal diaconaal centrum “de Herberg”   een herberg op je weg, een plek om rust te vinden, een schuilplaats om God te vinden.  Heel veel mensen-oud. en jong hebben in de afgelopen jaren de weg naar de Herberg gevonden, ze hebben er gastvrijheid, geestelijke begeleiding en liefdevolle aandacht ontvangen.
Diaconieën uit het hele land hebben in 1993 de oprichting van de “Herberg” mogelijk gemaakt. daarom is de herberg een verlengstuk van de plaatselijke gemeentes: Pastoraal en Diaconaal.  De kosten voor het werk van de herberg zijn aanzienlijk. Alle gasten betalen een eigen bijdrage voor hun verblijf en dat dekt ongeveer de helft van de exploitatiekosten.  De herberg kan alleen als huis van de Kerk blijven bestaan als diaconieën uit het hele land bereid zijn samen de andere helft van de kosten te dragen.
We doen dan ook vrijmoedig een beroep op U om de Herberg te steunen met Uw gift  en willen deze collecte dan ook van harte bij U aanbevelen.

Namens de Diaconie,
Marian Fokkema.

Maandelijkse maaltijd

Wij hopen weer bij elkaar te komen op D.V .woensdag 9november  U bent welkom vanaf half zes in de Blokhut achter de kerk
Aanmelden voor deelname kan tot maandag 7 november 12.00 uur bij mevrouw Wil van Woudenberg
Tel 035-6563096 of per mail tjvanwoudenberg@ziggo.nl

Kindernevendienst

Tot nader bericht is er geen kindernevendienst in de kerk.

Koffiedrinken

Op zondag 6 november is er koffiedrinken na de dienst in de blokhut achter de kerk.
U bent uiteraard van harte welkom.

Wij feliciteren de jarigen

Namens de gemeente zullen door dames van de bloemendienst bloemen worden bezorgd bij de volgende gemeente leden:

1-11-2022

NL95 RABO 0118 5569 83
Hervormde Gemeente te Korten­hoef

Kerkrentmeesters:
Bankrekening College van Kerkrentmeesters:
NL96 INGB 0000 8401 55
ten name van:
Hervormde Ge­meen­te te Kortenhoef

Collectebonnen
Collectebonnen zijn verkrijgbaar per vel van 20 bonnen met de waarden van