« vorige  |  september 2022  |  volgende »

Maandag 26 september 2022 Nieuws uit de gemeente

In de zomer werd mijn aandacht getrokken door een klein nieuwsberichtje. Het ging over een Chinees met de naam Zhemao die ruim 200 artikelen op Wikipedia had geplaatst. Voor wie niet weet: Wikipedia is een meertalige internetencyclopedie, die door vrijwillige auteurs wordt geschreven. Iedereen kan daarop publiceren, mits dat met bronvermelding gebeurt. En dat had deze Chinees dan ook ijverig gedaan.
De artikelen gingen over de Russische geschiedenis. Het zag er allemaal heel indrukwekkend uit. Sommige artikelen vielen op door hun lengte en de vele interessante details die werden genoemd. Toen een Chinese romanschrijver onderzoek deed voor een nieuw boek stuitte hij dan ook op een boeiend artikel van Zhemao over een zilvermijn in het middeleeuwse Rusland. Omdat hij zelf geen Russisch sprak, riep de romanschrijver de hulp in van mensen die dat wél deden. Om een lang verhaal kort te houden: de bronnen in het artikel bestonden volgens deze Russen helemaal niet.
En wat bleek? Zhemao was een gewone huisvrouw die eenzaam was en zich verveelde. Ze had haar eigen werkelijkheid gecreëerd. Hoewel zij zich voordeed als geleerde had zij alleen een middelbare schoolopleiding. Zelfs echte geleerden dachten dat haar artikelen van hoge kwaliteit waren. Het is voor deze geleerden een schrale troost dat ook de kunstmatige intelligentie van Wikipedia haar artikelen niet van echt wist te onderscheiden.

Er is heel veel informatie in de media die van hoge kwaliteit lijkt. Maar hoeveel ‘feiten’ worden er niet verzonnen of voorgelogen?! Aan de andere kant… hoeveel informatie wordt niet voor waar aangenomen, omdat een bepaald iemand dat zegt?! Je komt dat overal in de samenleving tegen. En algoritmen verruimen onze blik wat dat betreft ook niet. Voor je het weet leef je in een bubbel, met alle mogelijke gevolgen van dien. Iets kan nog zo indrukwekkend lijken, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook waar is.

Ik moest bij dit kleine nieuwsberichtje ook denken aan de woorden van Paulus: “Beproef alle dingen, behoud het goede.” (1 Thess. 5:21) Dat wil niet zeggen dat je alle dingen in het leven maar een keer moet proberen. Beproef echter alles wat zich aandient als een gave van de Heilige Geest. En Gods Woord is daarbij het uitgangspunt.

Einde vakantie, begin winterseizoen

De vakantie zit er voor de meeste mensen weer op. Voor zover ik weet zijn er geen ‘gekke’ dingen gebeurd. Een ongeluk zit immers in een klein hoekje. Het is een reden om dankbaar voor te zijn.
Het nieuwe winterseizoen is ondertussen weer van start gegaan. De tweede woensdag in oktober begint de gemeentemaaltijd weer. Een mooie gelegenheid om elkaar in een ontspannen en gezellige sfeer te ontmoeten.

Mede namens Jannie een hartelijke groet vanuit Gorinchem,

Maandelijkse maaltijd

Eindelijk is het zo ver dat wij weer de maandelijkse maaltijd kunnen starten
Wij hopen weer bij elkaar te komen op D.V .woensdag 12 oktober  U bent welkom vanaf half zes in de Blokhut achter de kerk
Aanmelden voor deelname kan tot maandag 10 oktober 12.00 uur bij mevrouw Wil van Woudenberg
Tel 035-6563096 of per mail tjvanwoudenberg@ziggo.nl
Namens de kerkenraad een vriendelijke groet en hopelijk gaan wij gezamenlijk betere tijden tegemoet. Wij wensen u al het goede toe en Gods zegen.

Op zondag 2 oktober is er koffiedrinken na de dienst in de blokhut achter de kerk.
U bent uiteraard van harte welkom.

4-10-2022
Dhr. G. den Hertog